Szatmáry
Károly
Csillagászati
oktatás és ismeretterjesztés
-
körkép
Az oktatásról
Csillagászatoktatás
már az óvodában kezdődhet, amikor
például az
éjszakák-nappalok és az
évszakok
váltakozásának, a Nap, a Hold
és a csillagok égi
mozgásának vázlatos
magyarázata
vagy a Naprendszer leírása kerülhet elő.
Ne gondoljuk, hogy ez túl korai! A
gyerekek a tévéből és
máshonnan olyan sok ismeretet összeszednek, amin
még az
óvónők is meglepődnek. Az
általános iskolában az 5-6.
osztályban a
természetismeret, majd a 7-8. osztályban a fizika
és a földrajz tananyagában szerepel
egy kevés csillagászat. A csillagászat
tantárgyi helyzete ma szinte rosszabb,
mint akár egy évszázada. A 20.
század első felében viszonylag jelentős volt az
asztronómia tananyag az iskolákban. A
könyvekben az akkori modern ismeretek is
gyorsan megjelentek. Az űrkorszak
beköszöntével – paradox
módon – az oktatásban
teret vesztett a csillagászat.
A
középiskolákban – az iskola
típusától függően –
szintén alig-alig fordulnak elő
csillagászati-űrkutatási leckék a
földrajz és a fizika tananyagában.
Sajnos a természettudományi
tantárgyak utóbbi években
történt nagyarányú
óraszámcsökkentése is
közrejátszott ebben. A diákokat
ugyanakkor nagyon érdekli a témakör.
Tapasztaltam magam is, hogy amikor a fizikaórán
csillagászat kerül elő, akkor
olyan gyerekek is aktívakká válnak,
akik egyébként nem lelkesednek a
fizikáért.
Régebben sok iskolában volt
csillagászati szakkör, de a szakköri
rendszer már
alig működik. Általában
hiányzik a szertárakból a
távcső, a diákoknak nem
tudják megmutatni az égbolt csodáit.
A
legjobb megoldás az lenne, ha a csillagászat
önálló tantárgy volna,
például az
utolsó évben, vagy legalább
fakultáción választható
lenne. Érettségi tárgy is
lehetne, illetve már lehet is, hiszen
akkreditálva van. Az egyik fő gond
azonban az, hogy – őszintén szólva
– a tanárok nagy része nem
eléggé felkészült
egy ilyen tárgy oktatásához. A
Sulinet Digitális
Tudásbázis, illetve az MCSE új
oktatási anyaga
(http://tudasbazis.csillagaszat.hu)
sokat segíthet a tanároknak, de nem oldja meg a
problémákat. Az Eötvös
Loránd
Fizikai Társulat által évente
megrendezett Általános illetve
Középiskolai Fizikatanári
Ankétokon olykor csillagászat a téma
(mint idén Kaposváron), de ez nem tudja
helyettesíteni
a rendszeres és sokakra kiterjedő
továbbképzéseket. Az egyetemeken
csillagászat
szakos tanárképzés nincs, a
fizikatanár szakosok hallgatnak egy
féléves
kurzust, a földrajztanárok meg sok helyen
még annyit sem.
A
felsőoktatásban a kétciklusú rendszer
bevezetésének áldozatul esett a
korábbi 5
éves csillagász szak is. Az
Eötvös Loránd Tudományegyetemen
(1968-tól) és a
Szegedi Tudományegyetemen (1999-től) volt ilyen szak.
Manapság, ha valaki
csillagász szeretne lenni,
legjobb
ha a fizika
alapképzésre (
BSc)
jelentkezik (esetleg
földtudományira az ELTE esetében). A
fenti két egyetemen másodévtől
választhatja a csillagász szakirányt,
ahol számos ilyen témájú
kurzust
hallgathat. Az alapszak elvégzése után
jelentkezhet a csillagász
mesterképzésre
(
MSc), ahol
két év komoly munka után szerezheti
meg a
csillagász diplomát. A mesterszakra
elméletileg minden természettudományi,
műszaki vagy informatikai alapszak elvégzése
után lehet jelentkezni, de a
felvétel föltétele előírt
kreditmennyiségű
csillagászati, fizikai és matematikai kurzusok
előzetes teljesítése. Ezen
alapok nélkül nem lehetne 2 év alatt
csillagászt képezni egy
hallgatóból. A
fizikus mesterszakon is van néhol asztrofizika modul. Sajnos
a
BSc és az
MSc képzés
(szinte
minden szakterületen) igen zsúfolt
tematikájú lett, sok a
kontakt
óra, alig jut ideje a hallgatóknak
arra, hogy szakmájuk egy részében
elmélyedve és valamely
kutatócsoporthoz csatlakozva tudományos
diákköri munkát
végezzenek. Emiatt a TDK mozgalom, ez a
csodálatos és sikeres magyar unikum,
veszélybe kerülhet. Az utolsó
tanévben a szakdolgozat
elkészítésére is sokkal
kevesebb
idő jut a korábbiakhoz képest.
A
csillagászképzésen
kívül az űrkutatás egyre
inkább megjelenik több műszaki területen
is, hiszen szükség van jó
szakemberekre a hazai, egyre bővülő űripari műhelyek
számára. Több vidéki
felsőoktatási és
középfokú
intézmény is bekapcsolódott űrszonda
makettek
építésébe, tapasztalataikat
rendszeresen kicserélik. Ezt a
tevékenységet az
ELTE planetológiai
csoportja koordinálja.
2003-ban
elkészült egy 47 oldalas, igen
részletes beszámoló Hargitai Henrik
szerkesztésében "Csillagászat és
űrkutatás és oktatása
Magyarországon"
címmel (
http://planetologia.elte.hu/uroktatas.doc).
Ebben a hazai
kutatóhelyek
és témák bemutatása mellett
szerepel a csillagászat helyzete a
közoktatásban és a
felsőoktatásban, valamint
az ismeretterjesztésben.
Ha valaki tudományos
kutató szeretne lenni, akkor legjobb, ha a mesterdiploma
megszerzése után
jelentkezik valamelyik doktori iskolába, ahol van
asztrofizika oktatási program
(a két említett egyetemen). A
hároméves képzés
célja a
PhD
(doktori) fokozat megszerzése. Örvendetes, hogy
több kutatóintézeti kolléga
vállal egyetemi előadásokat és
PhD-
témavezetést.
Az egyetemeken
és
főiskolákon
a szabadon választható kurzusok
között népszerűek
a csillagászati-űrkutatási
témájú, bevezető szintű
előadások. Nálunk (SZTE
TTIK) korlátozni kell a létszámot,
mert csak 130 fős a fizika nagyelőadónk.
Persze sokan azért veszik fel ezeket a tárgyakat,
mert azt hiszik, hogy könnyen
teljesíthetők, és be sem kell járni az
előadásokra. Ebben csalódnak.
A csillagászat
oktatásánál
különösen fontos a
szemléltetés, képek,
ábrák, videók bemutatása. A
szakterület rohamos fejlődése miatt minden
évben kissé át kell dolgozni a
tananyagot. A tankönyvkiadás csak nagy
késéssel tudja követni az új
eredmények
bemutatását, ezért kiemelt a
folyamatosan aktualizálható digitális
oktatási
segédanyagok szerepe.
A nemzetközi
összehasonlítás nehéz, hiszen
mindenütt változnak a tananyagok. Számos
országban önálló
tantárgy a csillagászat, külön
tankönyvvel, de leggyakrabban
választható, fakultatív
tárgy a 16–18 éves diákok
számára.
Az European Association
for Astronomy Education (EAAE)
szervezet fő célja a csillagászat
oktatásának fejlesztése. A 2007/2008.
tanévben kérdőívvel
felmérték (24 ország 60
tanárának válaszai
alapján), hogy
hol, milyen tananyagban, mennyi csillagászat szerepel. Ennek
eredménye a
"The ASTRONET
Infrastructure
Roadmap:
A
Strategic Plan for
European Astronomy"
című kiadvány VI.
függelékében
összefoglaló táblázatban
szerepel (
http://www.astronet-eu.org/IMG/pdf/Astronet-Book.pdf).
A vizsgált országok mindegyikében van
valamennyi csillagászat az iskolai tantervekben.
Mi valahol a középmezőnyben vagyunk.
Ország
|
Mely tantárgyakban
fordul elő csillagászat?
|
Önálló
tantárgy a csillagászat?
|
Hány éves
kortól kezdenek csillagászatot tanulni?
|
Mikor, mennyi a
csillagászat tananyag? |
Hogyan kapnak
képzést a tanárok?
|
Belgium
|
kémia, matematika,
fizika, földrajz |
nem
|
9–11 éves
|
2 év,
néhány lecke az ált.
iskolában és a középiskola
végén |
csak néhány
planetáriumi elődás
|
Bulgária
|
általános
tudomány (humán és
természet), fizika, földrajz, csill. klubok az
iskolákban |
2001 óta nem,
fakultatív
tárgy 18 éveseknek
|
10–11 éves
|
4 év,
néhány lecke |
előadások
pedagógiai központokban, bemutató
csillagvizsgálókban, planetáriumokban,
konferenciák
|
Ciprus
|
földrajz, fizika
és csillagászat
|
csak fakultatív
tárgy 16 éveseknek
|
11 éves
|
1 év az ált.
iskolában, néhány lecke
középiskolában
|
műhelyek, előadások
|
Dánia
|
fizika, természet
és technika, kémia
|
fakultatív
tárgy 10–12 éveseknek
|
ált. iskola 3. vagy 4.
osztály |
a középiskolai
fizikában központi szerepe van
|
a
tanárképzés része
|
Egyesült
Királyság
|
természettudomány,
fizika |
néhol
fakultatív tárgy 16 éveseknek
|
7 éves
|
2 évig
néhány lecke |
konferenciák,
egyesületek, planetáriumok, helyi
csillagvizsgálók
|
Finnország
|
fizika,
környezet-tudományok, földrajz
|
fakultatív
tárgy 16 éveseknek
|
8 éves
|
néhány lecke
10 éven át |
speciális
előadások továbbképzéseken,
választható kurzusok
|
Francia-
ország
|
földrajz és
fizika, földtudomány
|
nem
|
6 éves
|
1-2 óra 6–10 évtől, 3
hét/év 16–18 éveseknek
|
amatőrcsill. és tanár
egyesületek, csillagvizsgálók,
planetáriumok |
Görögország
|
földrajz, fizika
és csillagászat
|
fakultatív
tárgy 16 éveseknek
|
9 éves
|
néhány lecke
az ált. iskolában, 10 lecke a 12–15 éveseknek
|
a
tanárképzésben nincs, vagy csak
néhány előadás
|
Hollandia
|
természettudomány,
fizika |
eseti egyetemi
felkészítő |
|
|
tanárképzésben
nincs, műhelyek, továbbképzések
|
Lengyel- ország
|
természettudomány,
földrajz, fizika |
nem, de a
középiskolai tárgy neve fizika
és csillagászat
|
7 éves
|
11 éven át
néhány lecke |
műhelyek, előadások,
egyetemeken és csillagvizsgálókban,
planetáriumokban |
Lettország
|
fizika, természet-
tudományok, földrajz
|
fakultatív
tárgy 17-18 éveseknek
|
8–9 éves
|
összesen 48 óra
11 éven át |
egyetemen kevés,
továbbképzéseken,
csillagvizsgálókban
|
Litvánia
|
földtudomány,
fizika |
nem
|
11–12 és
16–18 éves
|
ált. isk. 2
évig néhány lecke, 3 év középisk. fizika 10%-a
|
pedagógiai egyetemeken fizika
tanszékeken |
Luxemburg
|
természettudomány,
fizika, földrajz |
nem
|
10 éves
|
10–13 év eseti, 17–18 év
néhány lecke |
nincs speciális
tanárképzés, konferenciák
és előadások |
Magyarország
|
fizika, földrajz
|
nem, néhány
helyen fakultatív tárgy
|
13 éves
|
néhány lecke,
9. osztály földrajz, 11–12. osztály fizika
|
1 féléves
kurzus fizika és földrajz tanár szakos
hallgatóknak, tanári ankétok
|
Málta
|
ált. isk.
természettudomány,
középiskolai fizika
|
nem
|
13–15 éves
|
2 évig
néhány lecke |
helyi tanárcsoportokban,
néha csill.
klubok |
Német-
ország
|
fizika, természet
és technika |
igen, újabban a
csillagászat része a fizika
záró-vizsgának
|
11 éves
|
néhány lecke
3 éven át |
speciális kurzusok
néhány tartományban
|
Olaszország
|
földtudományok
és fizika |
nem
|
6 éves, nem mindig
|
legfeljebb 3 hónap 3
évben |
kezdő kurzus és amatőrcsill.
egyesületekben |
Portugália
|
fizika, kémia,
földrajz, biológia
|
nem
|
8 éves
|
8 éven át
néhány lecke |
pedagógiai
továbbképzéseken
|
Románia
|
fizika, földrajz,
matematika |
1997 óta nem,
néhol fakultatív
|
11 éves
|
5 óra/év 7
évig |
nyári
iskolákon |
Spanyol- ország
|
fizika, földrajz,
technika, matematika |
néhány
régióban fakultatív tárgy
16 éveseknek |
6 éves, de 3–4 éveseknek is van anyag
|
12 éven át
néhány izolált lecke
|
előadások, műhelyek,
továbbképzések
|
Svájc
|
földrajz, fizika,
matematika |
nem
|
10–11 éves
(földrajz) |
néhány lecke
|
műhelyek, előadások,
speciális kurzusok |
Svédország
|
fizika, földrajz
|
nem, kivéve
néhány iskolát
|
9 éves
körül |
pár éven
át néhány lecke
|
rövid kurzus a
természettudomány és fizika leendő
tanárainak |
Szerbia
|
fizika, földrajz
|
csak a matematikai gimnáziumban (heti 2
óra, tankönyvvel)
|
|
fizikából
gimn. 4. oszt. l0 óra, földrajzban 1.oszt. 1-2 óra
|
|
Szlovénia
|
általános
tudomány (humán és
természet), fizika, földrajz, csill. klubok az
iskolákban |
1 évig
fakultatív tárgy 13–15 éveseknek
|
6 éves
|
ált. isk. 6
évig néhány lecke, 3 év középisk. fizika és
földrajz 10%-a
|
fizika és
földrajz tanár szakos hallgatóknak
egyetemen, csillagvizsgálókban
|
Törökország
|
csillagászat, fizika
és általános tudomány
|
fakultatív
tárgy 16 éveseknek, heti 2 óra
|
8 éves
|
8 óra/év
végig |
fizikatanár szakos
hallgatóknak az egyetemen
|
Néhány
érdekesség még a
nagyvilágból: A
NASA
és
az ESA egyre nagyobb gondot fordít a
csillagászat és űrkutatás
oktatásának
támogatására.
Kiváló tematikus honlapokat
készítenek a különböző
korosztályú diákok
számára, és
demonstrációs eszközöket
kínálnak a tanároknak (NASA:
http://www.nasa.gov/audience/foreducators/ , ESA:
http://www.esa.int/SPECIALS/Education/).
A Nemzetközi
Csillagászati Unió (IAU) is
szívén viseli a csillagászat
oktatását, egyik
albizottsága erre hivatott (
http://physics.open.ac.uk/IAU46/).
Legutóbbi tanulmánykötetük:
Innovation in Astronomy
Education
(http://cambridge
.org/uk/catalogue/catalogue.asp?isbn=9780521880152).
A Csillagászat Nemzetközi Éve egyik
központi szervezése a
Galileo
Tanárképző Program (
http://www.galileoteachers.org).
Szeretnék
elérni, hogy 2012-re világszerte több
ezer „Galilei tanár” legyen, akik egy
felkészítő után a
csillagászatot beviszik az osztályokba. Sok
más
on-line
kezdeményezés is van (pl.
http://bubl.ac.uk/LINK/a/astronomyeducation.htm,
http://www.astrosociety.org/education.html, http://www.scienceinschool.org/astronomy).
A csillagászat oktatásának
speciális folyóiratai az
Astronomy
Education Review (http://aer.noao.edu)
és a
Communicating Astronomy
with the Public
(http://www.capjournal.org).
Kínában (Hong
Kong) a középiskolai fizikatanároknak
továbbképzést tartanak a
csillagászat és
az űrkutatás témakörében,
mert az IT (Információ és
Technológia) ismeretek
átadása miatt fontosnak tartják (
https://tcs.edb.gov.hk/main/TDU/ComPreviewForm.asp?CourseID=EI0020070299&LanguageFlat=1&Posted=1&Web=1&Freeze=0).
Kevéssé
ismeretes, hogy a Nemzetközi
Diákolimpiák között van
csillagászati is. 1996-ban
orosz kezdeményezéssel
alapították, azóta évente
ősszel rendezik meg középiskolások
két korcsoportja (16 év alatt és
felett) számára (
http://www.eaae-astro.org/eaae/olympiad/).
Az olimpián a tagországok nemzeti versenyeinek
győztesei vesznek részt. Sajnos
hazánk nem tag, eddig nem szerepeltünk ilyen
diákolimpián.
A tudomány
népszerűsítésről,
ismeretterjesztésről
A
tudományos ismeretterjesztés a
csillagászat és az űrkutatás
területén különösen
fontos, mivel számos hiedelem, babona és
tévhit kering az emberek között
(asztrológia, azaz csillagjóslás,
UFO-hit, nem is
jártak emberek a Holdon, rólam neveznek el
csillagot stb.). Az emberek nagy része
nem tudja, hogy
nap mint
nap használja, élvezi az
űrkutatás eredményeit, amelyeket a műholdak
Földről készül felvételeiből
nyernek.
A
hazai ismeretterjesztés éllovasa a Magyar
Csillagászati Egyesület (MCSE,
http://www.mcse.hu),
amelynek több ezer tagja van: szakcsillagászok,
amatőrcsillagászok és szimpatizánsok.
Néhány, szinte
„megszállott”
tisztségviselője és aktivistája
önzetlen munkája
miatt olyan sikeres a tevékenységük. Az
óbudai
Polaris
csillagvizsgáló a bázis, itt
rendszeres nyitva tartások során
fogadják a
látogatókat. Az előadások
és távcsöves bemutatók
mellett szakköröket is
szerveznek a diákok számára. Nyaranta
távcsöves találkozókat,
észlelőtáborokat rendeznek.
Az egyesület jelenteti meg a jelenleg egyetlen
csillagászati
havilapot,
a Meteort, amit a tagok illetményként kapnak.
Másik nagyon jelentős kiadványuk a Meteor
Csillagászati Évkönyv, amely minden
év végén jelenik meg. A terjedelem
fele az aktuális égi jelenségekről
szól, a
másik fele színvonalas, de a
nagyközönség számára
is érthető cikkeket tartalmaz
a csillagászat új eredményeiről.
Ezeken kívül számos más
kiadványt is
gondoznak: csillagtérképeket, könyveket
adnak ki, szórólapokat terjesztenek. Az
egyesületnek helyi és szakcsoportjai vannak, a
közös érdeklődésűeket gyűjtik
egybe. Az MCSE által gondozott honlapok,
különösen az új
tudományos eredményekről
tudósító
hírportál (
http://hirek.csillagaszat.hu)
és a
tudásbázis,
példaértékűek.
A
Magyar Asztronautikai Társaság az
űrkutatás
népszerűsítését tűzte
zászlajára.
Havi kiadványa az Űrkaleidoszkóp, és
az Űrtan évkönyvet is megjelenteti. Rendszeresen
szerveznek diákpályázatot, a
nyerteseket űrtáborba viszik. A Természet
Világa
is évente hirdet pályázatot a
természettudomány sok
területén (így csillagászati
kategóriában is), amelyen számos
középiskolás diák vesz
részt.
A budapesti
TIT Uránia Bemutató
csillagvizsgálóban is rendszeresen
fogadják a látogatókat.
A planetáriumokban tetszőleges földrajzi helyre
és időre vonatkozóan
megmutatható, milyen az égbolt, és
felgyorsítva lehet nyomon követni az
égitestek látszólagos
mozgását. A Népligetben a TIT
Budapesti Planetárium hazánk
legnagyobb „csillagszínháza”.
Kapacitása nincs teljesen kihasználva. A
Kecskeméti
Planetárium 1-2 osztály
fogadására alkalmas, a
közelmúltban létrehozott egri
planetárium még kisebb. Az ELTE egyik
lágymányosi
épületének tetején
lévő
központi nagy gömb is egy planetárium, de
sajnos még nincs vetítőműszer benne. A
pécsi planetárium és
csillagvizsgáló sajnos megszűnt,
épületét lebontották.
Tervezés alatt áll néhány
kisplanetárium, de
megvalósításuk még
bizonytalan.
Az
országban több tucat bemutató
csillagvizsgáló van, de alig
néhány tart nyitva
rendszeresen. A fenntartók általában
oktatási intézmények,
egyesületek,
alapítványok vagy
önkormányzatok. Örvendetes, hogy
számos, jól felszerelt magáncsillagda
is fogad időnként látogatókat. A
finanszírozási problémákkal
küzdő
obszervatóriumok közül csak azok maradnak
fenn és működnek sikeresen, ahol
néhány
ember szívügyének tekinti az
ismeretterjesztést, és
ellenszolgáltatás nélkül
végzi
a bemutatókat. Például a Szegedi
Csillagvizsgáló 1992 óta minden
péntek este
nyitva tart, évi kb. 5000 látogatót
fogad. Saját személyzete
(bérköltsége)
nincs, a szegedi egyetem oktatói és
hallgatói vállalnak ügyeleteket.
A
legsikeresebb programok azok, amikor néhány
távcsövet a települések
legforgalmasabb helyein állítanak fel egy-egy
este. Ilyenkor még azok a
járókelők is belenéznek a
teleszkópokba, akik nem vennék a
fáradtságot, hogy
elmenjenek bemutató
csillagvizsgálókba. Az ilyen
„járda-csillagászat” viheti
el
a legtöbb emberhez a Galilei-élményt, az
égitestek csodálatos
látványának
személyes megtapasztalását. A
Csillagászat Nemzetközi
Évében, 2009-ben, ez
volna a legfőbb cél. A programszervezők listája,
elérhetősége külön honlapon
szerepel (
http://www.csillagaszat2009.hu).
Az MCSE szervezésében idén
szerettük volna az ismeretterjesztés sok
más
formáját is megvalósítani.
Egy-két csuklós buszt berendeztünk volna
úgy, hogy
mozgó kiállítás legyen,
benne sok poszterrel és demonstrációs
eszközzel,
valamint távcsövekkel és szakemberrel. A
településeket járva,
távcsöves
bemutatókat tartva, sok ezer emberhez juthatnánk
el ily módon. Sajnos ehhez már
az önerő nem elég,
finanszírozó
pedig nem akadt.
Ebben
az évben a rendezvények közül
kiemelkedtek a versenyek. Már 2008
végén
meghirdettük a Kepler, illetve a Galilei Országos
Csillagászati Diákvetélkedőt
– általános, illetve
középiskolás korosztálynak.
Három forduló az
interneten
zajlott, majd a legjobb csapatok részére
szóbeli
döntőket szerveztünk (
http://www.bajaobs.hu).
A
hazai csillagászati intézmények is
egyre inkább próbálják
népszerűsíteni
tudományos eredményeiket, főleg honlapjaikon. Ez
külföldön már
régóta szokás,
hiszen az adófizetők pénzéről van
szó, tájékoztatni kell őket. A
tudósok egy
része sajnos soha nem foglalkozik szakterülete
népszerűsítésével, sőt nem
is
értékeli az ilyen munkát.
Mások viszont lelkesen és érthetően
magyarázzák a
tudományos eredményeket, amikor csak
lehetőségük van rá.
Szerencsére nagyon sok
a jó előadó. A kisebb-nagyobb
TV-csatornáknak jobban ki kellene használniuk
őket, sokkal több olcsó és
érdekes műsort
készíthetnének.
Az
ismeretterjesztés egyik sikeres fóruma volt a
Mindentudás Egyeteme. Itt számos
csillagászati és űrkutatási
témájú előadás is
elhangzott. Azóta több hasonló
kezdeményezés történt, pl.
Mindentudás Főiskolája és
hasonló, helyi előadássorozatok.
Dicséretes, hogy ezek többsége
felkerült az
internetre,
bármikor megtekinthetőek.
Összegzésül:
a csillagászat sajnos a mai
természettudományi oktatás
csökkentési és
összevonási
próbálkozásainak áldozatul
eshet, illetve méltánytalanul
háttérbe
szorulhat. Ezzel szemben egyre nagyobb szerepet kellene kapnia az
űrkutatással
együtt. Érdemes volna kihasználni, hogy
a gyerekek többségét érdekli
ez a
témakör. A
természettudományos gondolkodás
fejlesztése mellett sok technikai és
informatikai ismeretet is nyújthatunk oktatása
során. Az ismeretterjesztés
jobban áll, de finanszírozása nincs
megoldva, lehetőségei pályázatok
elnyerésétől is erősen függenek,
így nem eléggé stabil és
tervezhető. Mint
minden tudományágban, a csillagászat
esetén is pártucat elkötelezett ember
és
lelkes tanárok, tudósok
munkáján múlik, hogy mennyire lesz
ismert, népszerű és
érthető.
Oktatási
beszámolók:
Bérczi Szaniszló:
2001, Az űrkutatás és az
űrtechnológiák oktatása
az ELTE TTK-n,
Világűr, Természet Világa 132.
évf. 2001.
II. különszám, 64-66.o.
http://planetologia.elte.hu
Érdi
Bálint: 2008, Az ELTE Csillagászati
Tanszékének működése
2007-ben, Meteor csillagászati
évkönyv 2009 (szerk. Benkő
J., Mizser
A.), 382-385.o. Magyar
Csillagászati Egyesület, Bp. http://astro.elte.hu
Szatmáry
Károly: 2007, A
Szegedi Csillagvizsgáló
tevékenysége
2005-2006-ban, Meteor csillagászati
évkönyv 2008 (szerk. Benkő
J., Mizser A.),
327-332.o. Magyar Csillagászati
Egyesület, Bp. http://astro.u-szeged.hu
Megjelent:
Természet
Világa, Feltárul a
Világegyetem, 2009. I.
Különszám,
87-
88-
89-
90.o.