Bevezetés


Ön, aki olvassa e honlapot, nem egy szokványos szakdolgozatot olvas, hanem egy direkt az Internetre készült munkát, kiaknázva annak néhány lehetőségét. Az ismeretterjesztés, az alapok átadása volt a cél, hogy középiskolások is értsék, s ne kelljen a könyvtárban kutakodni sok-sok könyv között (ez a jobbik eset, mert előfordulhat, hogy nem található a kért könyv), hanem kényelmesen, a számítógép előtt ülve olvasgathasson az érdeklődő. Teljességre nem lehet törekedni, mert egy szakdolgozat nem tudja felvállalni azt a hatalmas méretű anyagot, és munkát, amit bele kellene ölni, ahhoz már egész csapatra van szükség.

Reméljük az elkövetkezendő időkben majd egyre többen választják az információátadás/közlés ezen formáját. Be kell vallani, igaz hogy kicsit magasabb számítógépes tudást igényel, mint egy "egyszerű" szövegszerkesztő kezelése, de megéri. Az alábbi jó tulajdonságok magukért beszélnek:

Az ellenérvek közé lehetne sorolni azt, hogy a html-nyelv nem egy szokványos nyelv, de könnyen megtanulható, és már rengeteg honlap-szerkesztő program van a világon. Másik fő gond talán az lehet(ne), hogy nem papíron van, s az emberek nem nagyon szeretnek monitorról olvasni. (Érthető okokból: a szemet rontja, és nem lehet kivinni a parkba, ha ott szeretnénk tanulni/olvasni.) De ilyenkor az épp aktuális oldalt ki lehet(ne) nyomtatni és máris mozdítható a szakdolgozat. Ráadásul nem is kényes, nem kell attól félni, hogy paca kerül rá, mert ez csak egy kinyomtatott lap.

Ez a sok-sok érv (pozitív > negatív), mind amellett szól, hogy a jövő a számítógépre, számítógépes hálózatokra készített dolgozatoké. A Magyar Művelődési és Közoktatási Minisztérium Középiskolai Internet Programja - idézem - "kiemelt feladatként fogalmazta meg az információs társadalomba való átmenet elősegítését". Hogy mit jelent ez tulajdonképpen? Azt, hogy a iskolai tanítás formája, módszerei is kicsit módosulnak, megváltoznak majd. A tanulók aktívabban kapcsolódhatnak be a tanmenetbe, kiselőadásokat tarthatnak, ők maguk is honlapokat gyárthatnak tetszőleges - illetve az aktuális órához illő - témákban. Ezáltal az őket érdeklő témában jobban elmélyednek, s szinte játszva tanulnak. Nem tekintik "kötelező, megtanulandó anyagnak" s ez már elég jó motiváció számukra, megkönnyítve a tanár sorsát.

Arról nem is beszélve, hogy a számítógép mennyire meg tudja könnyíteni a tanárok dolgát a dolgozatok javításakor. Csak egyszer kell megírni a kiértékelő programot, aztán a sablon alapján könnyedén lehet gyártani a teszteket, űrlapokat. Ennek illusztrálására készítettem egy tesztet, mely a szakdolgozatom témájából merít.

Tartalomjegyzék
szakdolgozat.doc

Készítette: Pribusz Katalin,
a JATE TTK fizika tanár szakos hallgatója