Bevezetés
Ön, aki olvassa e honlapot, nem egy szokványos szakdolgozatot olvas,
hanem egy direkt az Internetre készült munkát, kiaknázva annak néhány lehetőségét.
Az ismeretterjesztés, az alapok átadása volt a cél, hogy középiskolások
is értsék, s ne kelljen a könyvtárban kutakodni sok-sok könyv között (ez
a jobbik eset, mert előfordulhat, hogy nem található a kért könyv), hanem
kényelmesen, a számítógép előtt ülve olvasgathasson az érdeklődő. Teljességre
nem lehet törekedni, mert egy szakdolgozat nem tudja felvállalni azt a
hatalmas méretű anyagot, és munkát, amit bele kellene ölni, ahhoz már egész
csapatra van szükség.
Reméljük az elkövetkezendő időkben majd egyre többen választják az információátadás/közlés
ezen formáját. Be kell vallani, igaz hogy kicsit magasabb számítógépes
tudást igényel, mint egy "egyszerű" szövegszerkesztő kezelése, de megéri.
Az alábbi jó tulajdonságok magukért beszélnek:
-
a külső szebb
-
a képek élvezhetőbbek
-
annyi példányban sokszorosíthatjuk, amennyiben akarjuk
-
olcsóbb:
-
nincs nyomtatási
-
nincs köttetési költség
-
a sokszorosítás is minimális pénzbe kerül (floppylemez, CD ára)
-
pillanatok alatt elküldhető bárkinek az Interneten keresztül
-
s aki Internet közelben van, bármikor olvashatja
-
az esetleges hibák javítása is könnyebb, egyszerűbb (Nem kell újranyomtatni
az egészet.)
Az ellenérvek közé lehetne sorolni azt, hogy a html-nyelv nem egy szokványos
nyelv, de könnyen megtanulható, és már rengeteg honlap-szerkesztő program
van a világon. Másik fő gond talán az lehet(ne), hogy nem papíron van,
s az emberek nem nagyon szeretnek monitorról olvasni. (Érthető okokból:
a szemet rontja, és nem lehet kivinni a parkba, ha ott szeretnénk tanulni/olvasni.)
De ilyenkor az épp aktuális oldalt ki lehet(ne) nyomtatni és máris mozdítható
a szakdolgozat. Ráadásul nem is kényes, nem kell attól félni, hogy paca
kerül rá, mert ez csak egy kinyomtatott lap.
Ez a sok-sok érv (pozitív > negatív), mind amellett szól, hogy a jövő
a számítógépre, számítógépes hálózatokra készített dolgozatoké. A Magyar
Művelődési és Közoktatási Minisztérium Középiskolai Internet Programja
- idézem - "kiemelt feladatként fogalmazta meg az információs társadalomba
való átmenet elősegítését". Hogy mit jelent ez tulajdonképpen? Azt,
hogy a iskolai tanítás formája, módszerei is kicsit módosulnak, megváltoznak
majd. A tanulók aktívabban kapcsolódhatnak be a tanmenetbe, kiselőadásokat
tarthatnak, ők maguk is honlapokat gyárthatnak tetszőleges - illetve az
aktuális órához illő - témákban. Ezáltal az őket érdeklő témában jobban
elmélyednek, s szinte játszva tanulnak. Nem tekintik "kötelező, megtanulandó
anyagnak" s ez már elég jó motiváció számukra, megkönnyítve a tanár sorsát.
Arról nem is beszélve, hogy a számítógép mennyire meg tudja könnyíteni
a tanárok dolgát a dolgozatok javításakor. Csak egyszer kell megírni a
kiértékelő programot, aztán a sablon alapján könnyedén lehet gyártani a
teszteket, űrlapokat. Ennek illusztrálására készítettem egy
tesztet,
mely a szakdolgozatom témájából merít.
Tartalomjegyzék
szakdolgozat.doc