Frissítve: 1998.11.01.  
 
Mars 98 orbiter felépítése
Mars 98 orbiter Orbiter űrjármű
  Az orbiternek 4 alakzata van: kilövési, hajózó, légköri fékező és térképező. A kilövési alakzat az 1. Ábrán látható. A napcellák és a csúcsteljesítményű antenna (HGA) összecsomagolva helyezkednek el a kilövés alatt a rakéta felső kapszulájában. Az indítási tömeg csak 643 kg üzemanyaggal. A száraz tömeg (üzemanyag nélkül) 354 kg.
 
  1. ábra: Mars 98 Surveyor orbiter kilövési alakzat.

Röviddel a kilövés után és a transz-Mars pályára állás után, az orbiter kinyitja a napelemeket és a nap felé fordítja azokat, hogy újratöltse a telepeket. Ebben a helyzetben 3-5 napig repül, amíg a rendszerellenőrzések meg nem történnek és mindent rendben nem találnak. Ekkor a fedélzeti viselkedésirányító rendszer megváltoztatja a röppályát, mivel a kilövés okozhat némi pontatlanságot a pályában, és az út során is szenvedhet kisebb eltéréseket. Az űrjármű kijavítja ezeket, hogy a megfelelő helyen és időben érjen a Marshoz az orbiter. Ezeket a manővereket nevezzük pályakorrekciós manővereknek (TCM). Az utazás során 4 ilyen manővert terveznek végrehajtani, amelyeket az orbiter hajózó (cruise) formában hajt végre.

 
  2. ábra: Mars 98 Surveyor orbiter hajózó alakzat

Az orbiter mintegy 5,9 km/s-os sebességgel érkezik a Marshoz. Erről a sebességről lassít le a 29 órás elfogópálya sebességére, ami 4,7 km/s-ot vagy kisebb sebességértéket jelent. Öt perccel a Mars körüli orbitális pályáraállás (MOI) előtt az orbiter kinyitja az üzemanyagtank szelepeit és feltölti azt a hydralize üzemanyaggal, nitrogén tetroxid oxidálószerrel és héliummal. Az oxidálószer azért kell mert a központi hajtómű bipropilén rendszerű, és a oxidálószer/hydralize keverék több meghajtóerőt ad, mint a csak hydralize hajtómű. A központi motor 16-17 percig működik, lelassítva az űrjárművet a 4,7 km/s-os sebességre, amely után az orbiter a Mars a gravitációjánál fogva 29 órás orbitális pályára kényszerül. A manőver végére elhasználódik az összes oxidálószer, így a szelepek elkülönítik az üzemanyag és az oxidálószer tankot. A központi hajtómű teljesítette a feladatát és már nem működik többé. A fennmaradó hydralize üzemanygot a viselkedésirányító rendszer (RCS) meghajtóihoz használják fel, amellyel a kisebb korrekciós manővereket végzik majd el.

  Miután elhagyta a 29 órás elliptikus elfogópályát, az orbiter megkezdi a fékezést a bolygó légkörét használva. Az atmoszférás fékezést a Magellán űrszonda is használta, megmutatva, hogy kisebb méretű és alacsonyabb költségű űrjárműveket is lehet építeni ha a végső pályájukat 2-3 hónapos fékezéssel nyerik csak el. Ehhez a manőverhez az orbiter megváltoztatja az alakzatát. Ez a 3. ábrán látható. Itt a napelemeket elforgatják, és azt használják a légköri fékezőként. Az orbiter elliptikus pályája belenyúlik a légkörbe legkisebb pontján (periapszis) - engedve -, hogy a légkör csökkentse a sebességet. Az űrjármű egyes részei érintkeznek az atmoszférával a légköri fékezés alkalmával, így ezeknek a felületnek ellenállóknak kell, hogy legyenek az atmoszféra káros hatásaira. A légkörben tartózkodás csak néhány percig tart, de már ez is elegendő ahhoz, hogy lelassítsa az orbitert a kezdeti 160-39,000 km-es elfogó pályáról egy 90-405 km-es pályára. Ezt elérve az orbiter beindítja a hajtóműveit (monometil hydrazine üzemanyagot használva) és egy 405 km-es térképező körpályára áll.
 
  3. ábra: Mars 98 Surveyor orbiter légköri fékező alakzat

Ezen a pályán kinyitja a csúcsteljesítményű antennáját (HGA) és a napelemeket térképező pozícióba állítja. Ez látható a 4. ábrán. Az orbiter első feladata a lander küldetésének a támogatása (1998. dec. 3-2000. febr. 8.). Ez azt jelenti, hogy a 2-utas UHF (parancs és visszatérő információk) reléállomásként használják. Az orbiter naponta 10-szer és egyenként 5-6 perces kapcsolatot hoz létre a landerrel. Ezen kapcsolatok alkalmával a lander 128,000 bit/sec csúcssebességű kommunikációt folytat az orbiterrel, szemben a hagyományos 2,000 bit/sec-mal. Következő a felszíni küldetés, amelyet az orbiter egy marsi év alatt (1.8 földi év) teljesít. Ez után az eszközöket kikapcsolják, és egy alacsonyabb pályára állítják. Ebben a végső fázisban az orbiter egy 2-utas reléállomásként alkalmazzák a '01-es Mars küldetés számára, amely várhatóan 2002 januárjában ér ide.

 
  4. ábra: Mars 98 Surveyor Orbiter térképező alakzat