Frissítve: 1998.11.01.  
 
Az orbiter repülési rendszerének leírása
Mars 98 orbiter

 

 

 
  
Viselkedés irányítás
3-tengelyű irányítás
Négy 22.5 N-os pálykorrekciós meghajtó, magasságváltoztatásra is
Négy 0.9 N-os meghajtó a forgó mozgáshoz
Kormány berendezés
Csillagkamera+IMU, analóg napérzékelők az ellenőrzésre

 
 
  Az orbiter három irányban irányítható minden fázisában, a kilövés után. Az elsődleges viselkedésmeghatározás a csillagkamerán keresztül történik, ami a Clementine űrjárműről származik, kiegészítve a nehézség nagyság meghatározó egységgel ill. az analóg napszenzorokkal az ellenőrzésre. A kormány berendezés gondoskodik elsődlegesen az irányításról a legtöbb fázisban, a RCS meghajtókkal. Az IMU-t kikapcsolják a hajózó és a térképező fázis egyes pontjainál, ekkor a jármű "csak-csillag" módban működik. Az RCS meghajtók gondoskodnak az irányításról a pályakorrekciós manőverek (TCM), a Mars körüli orbitális pályára álláskor (MOI), légköri fékezésnél, orbitális pályamódosításnál (OTM) és a biztonsági üzemmódban is. A négy 22.5 N-os meghajtót a TCM-eknél és a magasság változtatásánál használják. A négy 0.9 N-os meghajtót a forgásirányú mozgásoknál használják.

 
  
Parancs és adat kezelés
RAD6000 processzor
128 Mbyte-os adatrögzítés

 
 
  A RAD 6000 32 bites processzort a Mars Pathfinder project számára fejlesztették ki és az orbiter parancs és adat kezelő (C&DH) alrendszerénél alkalmazzák, amely gondoskodik a központi számításokról minden eszköz számára. Az elektronikus kártyák felügyelnek a csatlakoztatott eszközökre és alrendszerekre. 128 Mbyte-os tárolókapacitás áll rendelkezésre a processzor számára, de ebből 20%-ot a rendszer a saját programjainak tart fenn. A fennmaradó memóriát használja a tudományos programok és az adatok tárolására ill. a landerről érkezett információk vagy az orbiter adatainak visszaküldésére.

 
  
Telekommunikáció
Cassini Deep Space Transzponderek
15 Watt-os rádiófrekvenciás szilárd test teljesítmény erősítők
Egy 1.3 méteres csúcsteljesítményű antenna (adás/vétel)
Egy közepes teljesítményű antenna (csak adás)
Egy alacsony teljesítményű antenna (csak vétel)
UHF 10 Wattos rádió frekvenciás rendszer a kétoldalú kommunikációra a landerrel

 
 
  Az elsődleges kommunikációra a Föld és az orbiter között a Deep Space Network (DSN) X-band (oda/vissza) kapcsolatát és az orbiter deep space transzponderét használják. Ami egy 15 Wattos szilárdtest teljesítmény erősítőből és egy 1.3 méteres két irányban forgatható csúcsteljesítményű antennából áll. A kétutas UHF kapcsolat (ugyanis a földi parancsok és az adatok keresztülmennek az orbiteren) gondoskodik az orbitális pályakommunikációról, amíg a lander a Marson tevékenykedik.

 
  
Erőforrások
Egyszerű, 3 panelből álló GaAs/Ge napelemek, 2 irányú mozgathatósággal
NiH2 CPV akkumulátorok

 
 
  A két irányban állítható gallium arzenid napelemek (7.4 m^2 cella nagyság) gondoskodnak az energiáról, és ezek szolgálnak szárnyként a légköri fékezésnél (11m^2 teljes szárnyfelület). A nikkel-hidrogén (HiH2) 16 amperórás fedélzeti (CPV) telepek gondoskodnak az áramellátásról sötétben és a nagy energiaigényű műveleteknél. Az elektromos áramirányító elektronika az SSTI-től származik.

 
  
Hőmérsékletszabályozás
Passzív: MLI, festés, kijelölt radiátorok
Termosztatikusan irányított és számítógépvezérelt hőkeringtetés

 
 
  A hőirányító alrendszer passzív eljárásokat és louver-eket használ a telepek hőmérsékletének és a solid state power erősítőknek a szabályozására. Valamint bevonatokat, pl.: több rétegű takaró szigetelés, használnak. Ahol szükséges radiátorokat használnak a felesleges hő elvezetésére és a megfelelő üzemi hőmérséklet fenntartásához.

 
  
Meghajtás
Bipropilén rendszer a Mars orbitális pályáraálláshoz (MOI)
Hydralize TCM meghajtók (4 5-lbf meghajtó)

 
 
  A meghajtó rendszer megegyezik a Mars Global Surveyoron (MGS) használttal. A Leros 640 N-os központi motorokat bipropilén módban használják (hydralize üzemanyag és nitrogén tertraoxid oxidálószer) a MOI-ra, amikor nagy meghajtóerő szükséges az űrjármű lassításához. A MOI után az oxidálószer elfogy és a fennmaradó monopropilént a RCS 22.4 N-os és a 0.9 N-os meghajtókhoz használják a kisebb energiaigényű manőverekhez. Ezt a meghajtórendszert nevezik "Kettős üzemmódú"-nak, mert bipropilén és monopropilén meghajtást is alkalmaznak.

 
  
Vázszerkezet
Öntvény lemezek alumínium sejtszerkezettel

 
 
  Az orbiter szerkezete két modult foglal magában: rétegelt lemezkonstrukció a meghajtó modulnál, arányosan lekicsinyítve a Mars Global Surveyor on alkalmazottat ill. a vázkonstrukció. Mindkét modult alumínium sejtszerkezetű öntvénylemezekből áll.

 
  
Védelmi rendszerek
Szoftveres hibavédelem
Lényeges elemek áthidalhatósága

 
 
  A legtöbb orbiter alrendszer áthidalható. A szoftveres hibavédelmi rendszer az űrjárművet védi az előrelátható hibáktól, de rugalmasasan kezeli a váratlan hibákat is felügyelve, hogy az űrjármű ne álljon le.